Această materie – despre care discutăm știind obligatoriu ceva din ea deoarece ne urmărește ca o lumină sau ca o umbră din toate amintirile legate de școală – poate fi făcută mai prietenoasă cu ajutorul storyellingului. Poveștile despre oameni care au iluminat lumea cu definiții, formule, metode, concepte sau cele despre idei care i-au făcut să rezoneze cu latura minunată a matematicii au darul de a ne face să fim încrezători și optimiști în procesul de învățare.
Gândul este putere, iar povestea e parte din ea, este o întoarcere la bază ce pare că oprește timpul în loc sau măcar îi încetinește ritmul. În lumea abstractă, imaginile trebuie create, nu au aplicație de descărcat direct în creier, nu au display pentru a le exemplifica. Atenția și interesul pot fi captate prin povestea care inspiră, care aduce energie, accesează emoții, marchează obiective prin doza ei de realism.
Natura ne comunică simbolurile ei divine prin forme de geometrie, fără să aibă nevoie de timbru, curier sau de adresă de e-mail ca să ni le expedieze. Ele ajung continuu la noi, stârnindu-ne curiozitatea și punându-ne în ipostaza de a ne pune întrebări sau de a descrie mai bine ceea ce avem nevoie.
În cei 38 de ani la catedră, mi-am dorit să fac din matematică un aliat în orice domeniu și-ar alege elevii mei și să nu rămână o materie de care să vrea să scape cât mai repede, de care să se scuture și să nu mai audă niciodată, despre care să spună că nu au înțeles-o. La fiecare generație am știut că ei vor deveni adulți, că vor avea copii care vor pune întrebări la care ar fi genial să le răspundă cu bucurie și plăcere, antrenându-se împreună cu ei în jocuri logice și raționamente. Vreau ca elevii mei să își amintească de frumusețea unor noțiuni perfect întipărite în memoria lor, nu să evoce trauma, frica de calcule interminabile la limite sau integrale, renunțarea.
Adevărul este că matematica dezvoltă resurse de forță pentru toată viața, dezvoltă obiceiul de a învăța, aduce încredere în sine, oferă claritate în definirea obiectivelor, ține evidența progresului individual, creează experiența succesului indiferent de comparația cu ceilalți, susține procesul de creare a pașilor semnificativi de acțiune.
Se știe faptul că învățăm mai mult din ceea ce alții fac sau au făcut, nu din ceea ce ei spun sau au spus. Se știe că puterea exemplului este uriașă, de aceea eu am mizat pe scurta poveste căreia i-am pus în centru transformarea, evoluția fiecăruia dintre cei care o ascultă și în care am introdus răspunsurile la: „Voi ce știți despre…?”, „Voi ce părere aveți…?”, „Voi ce credeți…?” Matematica este un lucru extrem de serios în care îți dedici mult timp să rezolvi probleme, să compui probleme, să cauți soluții alternative, să explici, să exprimi, să expui, să prezinți, să demonstrezi, iar aceste lucruri necesită consecvență, aptitudini de comunicare, inteligență emoțională, valori, dezvoltare continuă de competențe.
Toate acestea le-am experimentat în urmă cu mai bine de 25 de ani, în timpul unei burse guvernamentale pentru Mathématiques Appliquées. De atunci mi-am dedicat multă energie să evidențiez elevilor mei importanța rigorii, a preciziei, a logicii, precum și faptul că matematica le pune la încercare imaginația, creativitatea, abilitatea de a lua decizii, atenția, capacitatea de a analiza, de a sintetiza, dar și eleganța, elocvența, rezistența, perseverența, autonomia și modul în care se organizează.
Matematica trece prin vârful creionului, dar convinge prin scurta poveste care schimbă ceva în inimă, clădește ceva la stima de sine, face apel la rațiune, antrenează pentru victorie.
Matematica nu oferă doar informație abstractă, aridă, sterilă, calcule, demonstrații, ci
te provoacă, te proiectează într-o zonă plină de înțelepciune și poveste, filozofie și înaltă spiritualitate în care poți regăsi simplitatea și bucuria.
Am exersat alături de elevii mei transformarea textelor problemelor în ipoteză și concluzii de tip „if… then…”, de la capăt și iar de la capăt cu spirit de detectiv, cu umor, cu riguroasă duritate, cu viteză sau fără, cu calm, cu presiunea timpului, cu înțelegere, am dat libertate întrebărilor și am constatat cum acest tip de atenție ne-a schimbat de fapt lumea lecțiilor de zi cu zi. Ceea ce știm la școală e că aceste texte nu au de regulă nici mai multe, dar nici mai puține date decât ai nevoie pentru rezolvare, că în ele fie totul este clar (asta se dă și asta se cere sau se întreabă), fie au un îndemn la fel de clar, de tip: rezolvați, calculați, demonstrați, arătați că!
Cum învățăm aritmetica, algebra, geometria, trigonometria, logica, analiza matematică? Cum descoperim tehnica de a exersa singuri? Cum ne menținem vie motivația de a răspunde din proprie voință? Cum ne creăm o „stare de lucru”?
Da, avem formulele, dar am înțeles conceptul? Çtim la ce ne folosește sau măcar la ce nu ne folosește?
Cum facem ca toate formulele cu care am umplut zeci de caiete să nu devină detalii irelevante pentru creier? Care ne este intenția?
Până la urmă, dovada a ceea ce învățăm constă în ce întrebări punem și felul în care le adresăm și da, povestea spusă – storytєllingul – activează capacitatea de a pune întrebări despre: figuri plane, corpuri în spațiu, numere, teoreme, raționamente, construcții cu rigla și compasul, ecuații, grafice, fractali, topologie, grafuri, culori, probabilități, coduri, pătrate magice, funcții, formule, notații, semne, operații, constante, fracții, radicali, numere complexe, permutări, aranjamente, combinări, derivate și multe, multe altele.
Dintr-odată, în mod magic, ceea ce spunem devine mai simpatic și învățarea capătă mai mult sens.
Eu am mizat pe arta de a spune o poveste ca soluție în înțelegerea conceptelor de bază ale matematicii și cred că storytєllingul face ca matematica să fie mereu punct de repornire în aplicarea ei la orice nivel, pe tot parcursul vieții.
După examenele de matematică, celor pe care i-am antrenat le rămâne pentru toată viața dorința:
- de a-și ascuți abilitatea; de a vizualiza concepte; de a rezolva probleme în situații cotidiene;
- de a formula idei, teorii, păreri personale;
- de a străluci și de a inspira; de a acționa creativ;
- de a organiza; de a lua decizii;
- de a folosi modele;
- de a stabili certitudini;
- de a simți stabilitate, siguranță, dragoste și empatie;
- de a crea analogii;
- de a lega matematica de viața lor reală;
- de a folosi storytєllingul drept strategie de efervescență pentru îmbogățirea propriului bagaj intelectual prin învățare, educație și activitate.
Elena Manuela David
Profesoară la Colegiul Național „Petru Rareș”, Suceava