Ce v-a inspirat să deveniți profesor și care sunt reperele care vă motivează în munca dumneavoastră?
Dorința de a deveni profesor mi s-a conturat încă din perioada liceului, inspirată fiind de profesorul meu de limba și literatura română, un dascăl extraordinar care mi-a deschis orizonturile cunoașterii tainelor textului literar și m-a încurajat să-mi urmez pasiunile. A fost și este modelul meu. Fascinația pentru universul literar el mi-a transmis-o. Amintirea orelor de română mă umple de bucurie și acum. Azi, ceea ce mă motivează cel mai mult în activitatea mea este, poate, dorința de a juca un rol asemănător în viețile elevilor mei, de a-i ghida în înțelegerea lumii din jurul lor, în descoperirea frumuseții literaturii române și universale.
Care sunt cele mai importante repere pe care vă străduiți să le transmiteți elevilor/studenților dumneavoastră?
Încerc să le transmit elevilor mei valori, atitudini care să le fie utile în viață, indiferent de domeniul pe care îl vor alege: dorința de cunoaștere, dorința de a învăța mereu ceva nou, spiritul critic, curiozitatea și integritatea. Probabil că sunt un profesor de modă veche, dar cred cu tărie că fără educație, fără „carte” omul nu poate evolua, ci rămâne limitat, ușor de manipulat, robit altora sau propriilor nevoi materiale și atât. Învățătura ne poate face să fim mai mult, să fim mai liberi, să înțelegem mai profund existența.
Sunt tinerii de astăzi diferiți față de cei pe care-i aveați în clasă cu 5 sau 10 ani în urmă? Mai sunt ei receptivi la aceleași repere?
Diferența cea mai pregnantă dintre tinerii din zilele noastre și tinerii altor generații vine, din punctul meu de vedere, din relația lor cu tehnologia. Este evident că tehnologia digitală a adus și avantaje, și dezavantaje, rămâne de văzut cum ne vom raporta la această situație. Cred, totuși, că a învăța presupune un efort, un efort personal asumat care nu poate fi înlocuit de nimic altceva
![](https://repere.edituraparalela45.ro/wp-content/uploads/2024/11/Cristina-Cergan-150x150.jpg)
Cristina Cergan
Profesor cu gradul didactic I la Colegiul Național „Zinca Golescu” din Pitești, profesor-metodist, membru în Comisia Națională pentru Limba și literatura română – gimnaziu, membru în Comisiile centrale ale olimpiadelor naționale de specialitate, autor de auxiliare didactice avizate de Ministerul Educației, doctor în filologie.