Acasă Asociații INACO: Instrumentele digitale transformă spectaculos modul de învățare

INACO: Instrumentele digitale transformă spectaculos modul de învățare

Utilizarea pe scară largă a inteligenței artificiale schimbă meseriile  viitorului.  Ne  vor înlocui roboții? În unele activități, în bună măsură, credem că da. Se vor genera, în schimb, alte locuri de muncă. Noul val tehnologic este deja aici și ne cheamă să gândim noi strategii, pentru a putea supraviețui pe o piață intens tehnologizată. De acum, elevii din România se pot alinia noului val tehnologic cu ajutorul Smart Lab-urilor, al robochatului Maria, ajuns deja la cea de-a doua sa versiune, al Ghidului Meseriilor Viitorului și, cel mai recent, al broșurii „Instrumente Digitale de Ghidare a Carierei Elevilor”, care completează activitatea robochatului Maria II.

Acest instrument digital de consiliere și orientare vocațională ajută elevii să depășească dezorientarea vocațională, în condițiile în care peste 70% dintre tinerii care intră pe piața muncii în  România  schimbă  aproximativ 6 locuri de muncă până la vârsta de 25 de ani. Acestea sunt datele analizei Centrului de Formare APSAP. În medie, reprezentanții Generației Z renunță la job o dată la patru luni, ceea ce creează mari fluctuații de personal pe piața muncii. Circa 42% dintre cei chestionați nu activează în domeniile în care au finalizat studiile, iar alți 71% aleg să muncească în domenii care sunt mai solicitante, însă care oferă salarii mai mari.

Datele furnizate de Eurostat arată că, în România, 1 din 5 tineri cu vârste cuprinse între 15 și 29 de ani nici nu studiază, nici nu muncește, nici nu se află în vreo formă de training – generația NEET (not in education, employment or training). „Generația invizibilă”, așa cum este supranumită, situează România pe primul loc în UE (19,3%) la lipsa de motivație a tinerilor pentru a munci și pentru a învăța.

Supracalificarea, deficitul de forță de muncă, rata șomajului în rândul tinerilor plasează România în plin fenomen de dezorientare profesională,  caracterizată  de skill mismatching (nepotrivirea de aptitudini), nepotrivirea orizontală a competențelor – toate cu consecințe dezastruoase pe piața muncii.

În contextul acestei uriașe nevoi de consiliere școlară și vocațională, Asociația INACO – Inițiativa pentru Competitivitate propune comunității școlare broșura „Instrumente Digitale de Ghidare a Carierei Elevilor”, o inițiativă în cadrul proiectului „EDU X: Viitorul Educației și Consilierii în Carieră. Utilarea CONSILIERILOR ȘCOLARI  din  SECTORUL  3  cu instrumente digitale de ghidare a CARIEREI ELEVILOR”, proiect derulat de Asociația INACO și finanțat de Primăria Sectorului 3 cu fonduri nerambursabile de la bugetul local.

Broșura „Instrumente Digitale de Ghidare a Carierei Elevilor” oferă un cadru interactiv și personalizat consilierilor școlari pentru identificarea intereselor, aptitudinilor și valorilor individuale ale elevilor, facilitându-le, cu ajutorul instrumentelor  digitale  inovatoare descoperirea domeniilor de carieră potrivite și alcătuirea unui plan de acțiune realist pentru atingerea obiectivelor lor profesionale.

Anticiparea corectă a noilor direcții elimină pericolUl rămânerii în urmă.

Broșura realizată de un colectiv de coautori și colaboratori de la INACO, Meta Career și consilieri școlari și vocaționali de la CMBRAE (Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională) contribuie și la creșterea gradului de conștientizare a elevilor cu privire la oportunitățile de consiliere în carieră actuale și viitoare. Această resursă inovatoare promovează autonomia și responsabilitatea elevilor în construirea propriului lor viitor profesional, în concordanță cu cerințele și provocările unei lumi digitale în continuă evoluție.

În ultima vreme, două sunt întrebările pe care le primesc cel mai des de la profesori și părinți:

  • Cum putem crește entuziasmul elevilor de a învăța și performa?
  • Tehnologia și inteligența artificială ne influențează copiii. Ce avem de făcut?În ambele procese este un parteneriat între părinți și profesori. Nu merge cu lasă, să facă la școală asta sau să se ocupe părinții acasă, nu e treaba mea, nu e în curriculum.VR remodelează modul în care învățăm și conduce la o creștere remarcabilă a eficienței învățării, cu 76%, în comparație cu metodele tradiționale. Echipamentele VR transformă clasicele ore monotone de școală într-o aventură captivantă dintr-o călătorie spectaculoasă. Știm că învățarea începe cu bucuria surprinderii, a implicării, cu înțelegerea fenomenelor și a conceptelor dificile.Fără a exista o anumită incitare, determinare și susținere energetică pozitivă, umană sau tehnologică, copiii se plictisesc la școală și își pierd motivația învățării. Ceea ce reușește realitatea virtuală (VR) la clasă este să crească semnificativ implicarea, motivația și performanța învățării, să trimită plictiseala în exil, să reducă abandonul școlar și să invite curiozitatea să danseze liber printre bănci.Ratele de reținere a informației cresc atunci când elevii folosesc realitatea virtuală pentru a se transpune într-o lecție, într-un scenariu, într-un loc greu accesibil sau într-o perioadă istorică. Un astfel de studiu a arătat că ratele medii de reținere și de conexiune a informațiilor cu ajutorul căștilor VR și al senzorilor vizuali au atins 90%, comparativ cu o rată de 30-35% obținută prin metode tradiționale de predare sau față de 78% prin învățarea cu ajutorul computerelor.Folosind realitatea virtuală, profesorii pot crea experiențe personale captivante, altfel imposibile în sala de clasă.De la excursii virtuale (cum ar fi explorarea unor planete sau țări) până la demonstrarea conceptelor complexe (de exemplu: explorarea interioară a sistemului digestiv sau a compușilor chimici), seturile de VR îi ajută pe elevi să învețe noi concepte într-un mod care îi menține mult mai implicați, atenți și receptivi, față de mediul tradițional de curs.Pentru a putea rămâne competitivi pe plan global, e nevoie de regândirea educației în registrul digitalizării și de un ecosistem de educație digitală de înaltă performanță care să fie accesibil elevilor. Studiile evidențiază nevoia acută de adaptare a elevilor și profesorilor la transformările digitale prin care trece societatea”, a declarat Andreea Paul, fondatoarea și președinta INACO.Anul 2022 a adus recunoaștere internațională și națională proiectului educațional digital inteligent românesc SMART LAB al Asociației INACO – Inițiativa pentru Competitivitate.La 5 ani de la fondarea orga- nizației neguvernamentale de către Andreea Paul, echipa INACO este recompensată cu primul premiu internațional: „Proiectul Educațional Inovator al Anului 2021”, acordat de către compania Avantis la BETT – Londra, în cadrul celui mai mare târg educațional din lume.