Acasă Învățământ gimnazial O radiografie a educației în mediul rural, cu bune și mai puțin...

O radiografie a educației în mediul rural, cu bune și mai puțin bune

Educația gimnazială este o etapă crucială în viața elevilor, cu un impact semnificativ asupra dezvoltării lor cognitive, emoționale și sociale. Este important ca elevii să fie sprijiniți de către profesori, părinți și societate pentru a valorifica la maximum această etapă importantă a educației lor.

Educația gimnazială

Gimnaziul se află între șocul intrării în clasa a V-a și starea de incertitudine de la sfârșitul clasei a VIII-a, amplificată de transformările fiziologice și psihologice specifice adolescenței.

Trecerea de la evaluarea prin calificative la cea prin note de la 1 la 10, creșterea numărului de profesori la 10-12 și fragmentarea noțiunilor îi face pe boboci să se adapteze mai greu noilor trepte de cerințe.

O stabilitate se creează între jumătatea clasei a V-a și începutul clasei a VIII-a. În acest interval se pot forma cele 8 competențe necesare absolventului de gimnaziu. Acum se formează cultura generală și comportamentele sociale.

Educația la nivelul gimnazial este o etapă importantă în dezvoltarea cognitivă, emoțională și socială a elevilor. Este o perioadă de tranziție între școala primară și liceu, unde elevii se confruntă cu noi provocări și oportunități.

Din perspectiva elevilor:

    • Materiile devin mai complexe: se introduce un număr mai mare de discipline, cu un grad de dificultate mai ridicat.
    • Accentul se pune pe învățarea independentă: elevii sunt încurajați să își asume mai multă responsabilitate pentru propria educație.
    • Se dezvoltă abilități de gândire critică și rezolvare a
      problemelor:
      elevii sunt învățați să analizeze informații, să formuleze argumente și să găsească soluții creative la probleme.
    • Se pune accent pe colaborare și comunicare: elevii lucrează frecvent în proiecte de grup și își dezvoltă abilitățile de comunicare interpersonală.
    • Socializarea și formarea personalității: elevii își formează un grup de prieteni, își dezvoltă identitatea personală și învață să se integreze în societate.

      Din perspectiva profesorilor:

    • Provocarea de a menține elevii motivați: profesorii trebuie să găsească metode creative pentru a face materiile interesante și relevante pentru elevi.
    • Diferențierea instruirii: profesorii trebuie să adapteze predarea la nevoile individuale ale elevilor, care pot avea stiluri de învățare și ritmuri de dezvoltare diferite.
    • Gestionarea problemelor de comportament: adolescența este o perioadă cu multe schimbări hormonale și emoționale, care pot duce la manifestări de comportament neadecvat.
    • Colaborarea cu părinții: părinții joacă un rol important în susținerea educației copiilor lor la gimnaziu.

      Din perspectiva societății:

    • Educația gimnazială contribuie la formarea cetățenilor activi: elevii învață despre drepturile și responsabilitățile lor, precum și despre importanța participării la viața civică.
    • Pregătirea pentru forța de muncă: educația gimnazială oferă elevilor abilitățile de bază necesare pentru a se integra ulterior pe piața muncii.
    • Promovarea incluziunii sociale: educația gimnazială are rolul de a combate discriminarea și de a promova toleranța și respectul pentru diversitate.Provocările în educația din mediul rural

      Lipsa resurselor:

    • Infrastructura precară a școlilor: clădiri vechi, nemodernizate, lipsa dotărilor moderne (laboratoare, biblioteci, săli de sport)
    • Lipsa de materiale didactice moderne și actualizate
    • Accesul limitat la internet și resurse digitale
    • Deși guvernul s-a lăudat cu modernizarea digitală a școlilor prin PNNRR, niciuna dintre cele trei școli unde predau nu a beneficiat efectiv de acest program care există numai în acte la primării.

      Deficiențe de personal:

    • Număr insuficient de profesori, în special la anumite discipline (informatică)
    • Lipsa de cadre didactice motivate și de personal de sprijin pentru numeroși elevi cu CES și cu derapaje de comportament
    • Lipsa rețelelor de calculatoare și a unui administrator de rețea

      Probleme sociale:

    • Absenteismul elevilor, determinat de factori economici (sărăcie, migrația părinților) sau sociali (dezinteres, lipsa de motivație)
    • Dificultăți de învățare cauzate de lipsa de sprijin din partea familiei, probleme sociale și economice
    • Comportamente deviante: abandon școlar, violență, consum de substanțe interzise

      Specificul mediului rural:

    • Distanțe mari de parcurs pentru elevi și profesori și refuzul decontării navetei de către multe administrații locale, în ciuda legii.
    • Lipsa de oportunități extracurriculare și de dezvoltare personală pentru elevi
    • Mentalități tradiționale care pun presiune pe profesori și Comportamente agresive ale părinților nemulțumiți de rezultatele elevilor, dar care nu participă deloc la educația propriilor copii, ci la prăbușirea acesteia.
    • Politizarea școlilor din comunele cu administrație „comunistă”. Primari analfabeți funcțional care detestă profund școala și educația. Școală ce nu poate atrage astfel fonduri europene, pentru că administrația locală nu are niciun proiect european atras. În 2021 am depus la Primăria Ștefan cel Mare un Proiect de Bugetare participativă pentru dotarea unui Laborator STEAM. Nici în ziua de azi nu am primit niciun răspuns.

      Impactul pandemiei COVID-19:

    • Dificultăți în adaptarea la predarea online, din cauza lipsei de resurse și competențe digitale.
    • Creșterea decalajelor educaționale dintre elevii din mediul rural și cei din mediul urban.
    • Am lucrat și în mediul urban pe toată perioada pandemiei și la Colegiu am lucrat așa de bine, frumos și complet, încât am putut ține online chiar Inspecțiile pentru Gradul didactic. Amplificarea problemelor sociale și emoționale ale elevilor.

      Amplificarea problemelor sociale și emoționale ale elevilor.

      Soluții posibile:

    • Investiții în infrastructura școlară și dotarea cu materiale didactice moderne.
    • Stimularea cadrelor didactice prin programe de perfecționare, salarizare decentă și oportunități de carieră.
    • Implementarea de programe sociale pentru combaterea sărăciei și a excluziunii sociale.
    • Dezvoltarea de parteneriate cu diverse organizații pentru a oferi elevilor oportunități de dezvoltare personală.
    • Susținerea elevilor cu probleme de învățare și a celor provenind din medii defavorizate.
    • Utilizarea eficientă a resurselor digitale și a platformelor educaționale online. Am dorit să lucrez pe platformele digitale la clasă, Suita Google, offline, dar infrastructura, lăsată să dispară, a făcut imposibil demersul meu. Nicio școală nu a mai achiziționat noi abonamente și nu a asigurat mentenanța tabletelor elevilor și a calculatoarelor puține rămase prin școală. Nici asigurarea semnalului Wi Fi în școală.Educația gimnazială din mediul rural se confruntă cu numeroase provocări, care necesită soluții urgente și concrete din partea autorităților, a comunității locale și a cadrelor didactice.Depolitizarea învățământului, implementarea unor politici eficiente și o abordare integrată pot contribui la îmbunătățirea calității educației în mediul rural și la oferirea șanselor egale pentru toți elevii.

      Din 2006 desfășor în toate școlile activități de reciclare creativă și gastronomie locală, fructificate în expoziții cu vânzare, în incinta școlii/în fața școlii/în curtea școlii, a produselor realizate de elevi din materiale reciclabile și produse alimentare gătite de ei în familie, din ingrediente locale și de sezon.

      Din 2015 am realizat o pagină de Facebook educativă pentru parteneriatul online dintre școlile unde predau. Aici, în afară de evenimentele elevilor, postez tot ce ține de dezvoltare durabilă, protecția mediului, agricultură sustenabilă și dezvoltare tehnologică. Proiectul educațional integrat, derulat între școli, se numește „Noi construim viitorul durabil” (www.facebook.com/pg/viitordurabil2100).Din 2019 predau la una dintre școli și opționalul „Eco-Educație pentru Școli verzi”, opțional integrat pentru toate clasele de gimnaziu. Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” se află acum pe harta școlilor verzi.

      Cu ce îi atrag pe elevii mei la oreDiversific strategiile didactice:

    • Utilizarea metodelor interactive și participative, precum jocurile didactice, proiectele de grup, dezbaterile, învățarea prin descoperire
    • Integrarea de resurse multimedia și digitale în lecții (videoclipuri, animații, aplicații interactive).
      Folosesc gadgeturile personale și semnalul de date al telefonului meu la unele școli.

      Creez un mediu de învățare pozitiv:

    • Promovarea respectului reciproc și a toleranței în clasă
    • Oferirea de feedback constructiv și încurajarea elevilor
    • Stimularea curiozității și a creativității elevilor
    • Crearea unui climat de siguranță și încredere în care elevii se simt liberi să exprime și să își asume riscuri

      Conectez curriculumul la realitatea elevilor

    • Utilizarea de exemple concrete și relevante din viața de zi cu zi
    • Abordarea de teme actuale și controversate care stârnesc interesul elevilor
    • Realizarea de proiecte cu impact real în comunitate

      Personalizez învățarea:

    • Adaptarea ritmului de predare la nevoile individuale ale elevilor
    • Utilizarea diverselor metode de evaluare care să ia în considerare stilurile de învățare și abilitățile individuale ale elevilor


      Folosesc umorul și jocul:

    • Integrarea de momente amuzante și distractive în lecții
    • Utilizarea de activități interactive
    • Crearea unei atmosfere relaxante și plăcute în clasă

      Dezvolt relațiile cu elevii

    • Cunoașterea elevilor ca indivizi, cu interesele și preocupările lor, planuri de carieră și/sau viitoare afaceri
    • Menținerea unei comunicări deschise și transparente cu elevii, atât offline, cât și online

      Beneficiile imediate ale stilului meu de predare, pe care le văd la elevii mei

    • Merg la școală cu bucurie, plăcere și entuziasm să împărtășesc mai departe copiilor fascinația pe care o am și eu în ceea ce privește știința, tehnologia și dezvoltarea durabilă.
    • Îi iubesc, îi respect și îi îndrum pe singura cale de dezvoltare și progres pe care o cunosc – Educația. Îi implic direct în procesul de învățare prin curiozitate și descoperire. Fac lecțiile împreună cu ei, le personalizez la nivelul vârstei lor, a satului lor, a planurilor lor de viață.
    • Evaluările sunt sub formă de proiecte în echipă/ individuale, tot adaptate la localitate, familie, țeluri, buget.
    • În timpul învățământului online am cercetat și prezentat în lucrarea de grad metoda Flipped Classroom. Beneficiile au fost rapide prin creșterea autonomiei învățării la o mare parte dintre elevi, dar mai mult în mediul urban, unde fiecare elev avea acasă un desktop.
    • Activitățile practice atât în clasă, cât și acasă le dezvoltă creativitatea, abilitățile chinestezice, autonomia, încrederea în sine, competențele de cooperare atunci când lucrează pe echipe.
    • Beneficiile activităților mele se văd în entuziasmul participării active a lor la ore și la activitățile dedicate Bucuria succesului în vânzarea propriilor produse lucrate cu drag se citește pe chipurile lor. Își doresc să deschidă afaceri familiale și individuale după ce devin majori.

      Avantajele lucrului cu copiii din mediul ruralConexiunea cu natura: Mediul rural oferă un cadru natural bogat în oportunități de învățare și explorare. Copiii din mediul rural au o relație mai strânsă cu natura, ceea ce le poate dezvolta respectul pentru mediu și le poate stimula curiozitatea și creativitatea – activități în aer liber, observarea naturii, proiecte de ecologizare, etc.

      Sentimentul de apartenență la o comunitate:Comunitățile rurale sunt caracterizate prin coeziune socială și sprijin reciproc. Educatorii din mediul rural au șansa de a se implica activ în viața comunității și de a construi relații semnificative cu familiile elevilor. Acest lucru contribuie la crearea unui sentiment de apartenență și la o atmosferă de siguranță și încredere pentru elevi.

      Diversitatea culturală:

      Mediul rural oferă o perspectivă unică asupra tradițiilor și culturii locale.Educatorii pot valorifica această diversitate culturală pentru a le oferi elevilor o educație mai bogată și mai incluzivă. Ei pot organiza activități care promovează toleranța, respectul pentru diversitate și aprecierea pentru moștenirea culturală locală: serbări, activități la monumentele locale, târguri agricole locale, activități folclorice de dansuri populare, echipe de colindători.

      Lucrul cu copiii din mediul rural este o experiență profesională plină de satisfacții. Educatorii care aleg să se dedice acestei misiUni contribuie semnificativ la educația și dezvoltarea copiilor din medii defavorizate și se bucură de o serie de avantaje unice specifice mediului rural.

      Ritmul mai lent al vieții:

      Mediul rural oferă un ritm mai lent al vieții, care poate fi benefic pentru elevi și educatori. Acest lucru permite o concentrare mai mare pe învățare individuală, pe aprofundarea cunoștințelor și pe dezvoltarea relațiilor interpersonale. Educatorii pot utiliza acest timp suplimentar pentru a oferi elevilor mai multă atenție și sprijin individual.

      Satisfacția de a contribui la educația copiilor din medii defavorizate:

      Educația în mediul rural se confruntă cu numeroase provocări, iar educatorii joacă un rol esențial în asigurarea accesului la o educație de calitate pentru toți copiii. Lucrul cu copiii din mediul rural este o experiență extrem de satisfăcătoare pentru educatorii care sunt dedicați misiunii de a face o diferență în viața elevilor.

      Pe lângă avantajele enumerate mai sus, educatorii care lucrează cu copiii din mediul rural pot beneficia de:

    • Oportunități de dezvoltare profesională: Există numeroase programe și resurse dedicate perfecționării educatorilor din mediul rural.
    • Sprijin din partea comunității: Comunitățile rurale sunt adesea foarte implicate în educația copiilor și oferă sprijin
    • Un mediu de lucru mai liniștit și mai relaxant: Mediul rural oferă un cadru mai liniștit și mai relaxant pentru predare, care poate fi benefic pentru educatorii care caută un echilibru mai bun întreviața profesională și cea personală.

      Top 5 direcții urgente în care predarea Educației Tehnologice și Aplicații Practice are nevoie să se îndrepte

      1.Adaptarea la era digitală:

    • Integrarea de concepte și competențe digitale în curriculum, cum ar fi programarea, robotica, inteligența artificială, imprimarea 3D
    • Utilizarea de resurse digitale și platforme online pentru a facilita învățarea
    • Dezvoltarea abilităților de gândire critică și rezolvare a problemelor în contextul digital; folosirea AI în mod critic și eficient

      2. Concentrarea pe abilități practice:

    • Oferirea de oportunități elevilor de a pune în practică cunoștințele dobândite prin proiecte practice, experimente și aplicații concrete
    • Dezvoltarea de abilități manuale și tehnice relevante pentru piața muncii
    • Stimularea creativității și a inovației prin proiecte interdisciplinare

      3.Promovarea STEAM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Arte, Matematică):

    • Realizarea de conexiuni interdisciplinare între Educația Tehnologică și alte discipline STEAM
    • Utilizarea de contexte reale pentru a demonstra aplicabilitatea cunoștințelor STEAM
    • Stimularea interesului elevilor pentru cariere în domeniul STEAM

      4.Dezvoltarea competențelor antreprenoriale:

    • Încurajarea elevilor să gândească antreprenorial și să inițieze proiecte de afaceri
    • Dezvoltarea abilităților de planificare, organizare și gestionare a proiectelor
    • Stimularea spiritului de echipă și a colaborării

      5.Dotarea cu laboratoare STEAM a tuturor școlilor gimnaziale:

    • Predarea Educației Tehnologice și Aplicații Practice are nevoie de o modernizare urgentă pentru a se adapta la nevoile și provocările secolului XXI. Implementarea direcțiilor strategice de mai sus poate contribui la pregătirea elevilor pentru o viață profesională de succes și pentru o participare activă la societatea digitală
Cerasela Preda

Profesoară de Educație Tehnologică și Aplicații Practice Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare”, Școala Gimnazială „Urzica”, Școala Gimnazială „Grojdibodu”, județul Olt